Účastníci mezinárodní konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“ konstatují:
• Střední Morava nemá dobudované dostatečně kvalitní vnitrostátní dopravní propojení se sousedními kraji v ose východ - západ a v ose sever – jih, a rovněž tak v mezinárodním kontextu se sousedními regiony Slovenska, navazující na mezinárodní dopravní propojení transevropských sítí „TEN T“. Prioritně se jedná o multimodální spojení České republiky a Slovenska v západovýchodním směru 9. železničním koridorem „Hranice na Moravě – Vsetín - Horní Lideč – Púchov – Žilina – Košice“ a současně i navazující dálniční propojení „R49 (ČR) / R6(SR“) „Hulín - Střelná - Lazy pod Makytou - Púchov“.
• Dosavadní nastavení financování projektů dopravní infrastruktury s využitím národních, ale i evropských zdrojů je nestabilní a vyvíjí se v každém fiskálním období nahodile a neřeší dostatečně pružně a předvídatelně problematiku kvalitní, rozvíjející se dopravní infrastruktury nejenom na Střední Moravě, ale v celé České republice. To má negativní důsledky projevující se především ve zpomaleném hospodářském rozvoji a především ve snížené konkurenceschopnosti regionu.
• „Dopravní politiku ČR“, schválenou Vládou ČR a návaznou „Dopravní sektorovou strategii II. fáze“, je vhodné považovat za „živé dokumenty“ a za „základní východiska“ pro nalezení potřebného řešení směřujícího ke stabilnímu rozvoji a financování dopravní infrastruktury v ČR. Neméně důležitou podmínkou pro naplnění programu Dopravní politiky ČR a Dopravní sektorové strategie II. fáze budou kromě potřebných finančních zdrojů i personální předpoklady v rámci řízení a kontroly procesů. Kvalitní manažerské dovednosti se stávají limitujícím faktorem pro naplňování cílů rozvoje dopravní infrastruktury v programovacím období 2014 – 2020.
Účastníci mezinárodní konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“ doporučují Ministerstvu dopravy a Vládě České republiky:
• Realizovat a urychlit všechna nezbytná opatření k nápravě a řádnému dočerpání prostředků z evropských fondů OPD 2007-2013 včetně stanovení konkrétní osobní zodpovědnosti. V rámci přípravy státního rozpočtu a finančního plánu SFDI na roky 2014-2020, bude žádoucí dostatečně zohlednit potřebu kofinancování projektů z národních zdrojů, které budou zařazeny do programu OPD II.
• K naplnění Dopravní sektorové strategie II. fáze vytvořit podmínky legislativního, věcného i personálního charakteru umožňující urychlení a zjednodušení přípravy staveb. Zajistit dostatečný převis připravených staveb nad kapacitou jejich financování a vytvořit zásobník staveb s ekonomickým přínosem umožňujícím i po roce 2016 úspěšně konkurovat projektům ostatních zemí v mezinárodní soutěži.
• Hledat možnosti alternativních forem financování rozvoje dopravní infrastruktury v ČR, jako dodatečného zdroje pro dosažení optimálního tempa jejího rozvoje, a definovat po tuto formu financování veřejných služeb legislativní rámec.
.
• Přijmout účinná technická a organizační opatření ke zkrácení harmonogramu rekonstrukce hlavní dopravní tepny dálnice D1 (Praha-Brno) a urychlit tempo výstavby jednotlivých úseků.
• Soustředit pozornost na multimodalitu dopravy a Dopravní politikou ČR definovanou potřebu přesunu části dopravního zatížení ze silnice na ostatní dopravní módy rozpracovat do návrhu formy a konkrétních opatření.
Účastníci mezinárodní konference „Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“ považují za důležité dokončit přípravu a realizovat důležité infrastrukturní projekty v regionu Střední Moravy a Slovenského Pováží:
• v oblasti silniční infrastruktury:
zahájit výstavbu rychlostní silnice R49 v úseku Hulín – Holešov – Fryšták a urychlit přípravu a realizaci navazujícího úseku Fryšták – Lípa s pokračováním na Vizovice a dále na hranici ČR/SR Střelná a na slovenské straně připravit a realizovat navazující rychlostní silnici R6 Lazy pod Makytou - Púchov s napojením na D1 (Beluša /SR).
dokončit Dálnici D1 v ČR jako hlavní dopravní tepnu spojující západ s východem republiky, a to urychlením výstavby chybějícího moravského úseku Říkovice - Přerov - Lipník nad Bečvou (Průtah městem Přerov řešit jako součást napojení na D1).
Urychlit přípravu a výstavbu rychlostní silnice R55 Přerov - Olomouc a v úseku Otrokovice – Uherské Hradiště – Strážnice s prodloužením do Břeclavi a napojením na dálnici D2. Ve spolupráci s MŽP dořešit technické řešení průchodu trasy R55 tzv. Bzeneckou Doubravou.
pokračovat v přípravě a výstavbě silnice I/35 Valašské Meziříčí – Palačov (R48) a přípravě silnice I/57 obchvat Valašské Meziříčí s pokračováním na Vsetín
• v oblasti železniční infrastruktury:
pokračovat v přípravě stavby a následně realizovat modernizaci trati č. 331 Otrokovice – Zlín (navazující úsek do Vizovic nadále sledovat).
Urychlit proces přípravy a realizaci modernizace a zdvoukolejnění trati Brno-Přerov
• v oblasti vodní dopravy:
pokračovat v přípravě výstavby plavební komory na řece Moravě – jez Bělov, čímž dojde k očekávanému prodloužení turistické trasy Baťova kanálu do Kroměříže
• v oblasti letecké dopravy:
usilovat o zachování a rozvoj smíšeného leteckého provozu na vojenském letišti Přerov – Bochoř, včetně převedení definovaného nemovitého majetku armády České republiky na samosprávy a rozvinout aktivity státní organizace „LOM“ v areálu letiště Přerov-Bochoř.
• v oblasti multimodality dopravní infrastruktury:
podporovat záměr vzniku veřejného logistického centra v Přerově, jako jedno z důležitých multimodálních center v rámci ČR.
Účastníci mezinárodní konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“, podporují:
Mezinárodní konferenci Transport v Ostravě a její závěry přijaté v rámci 16. ročníku, které se týkají apelu na urychlení výstavby významných pozemních komunikací a železnic „Slezského kříže“, ve směru západ-východ v Moravskoslezském kraji, zejména komunikace 1/11 a 1/57.
Konsensuálně přijato účastníky mezinárodní konference
Luhačovice - 12. 9. 2013