Tiskové zprávy

Luhačovice - 12.09.2013
Konference / „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“

Konference / „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“
III. ročník mezinárodní konference / Stav dopravní infrastruktury na střední a východní Moravě a její nedostatečné propojení se sousedními regiony je překážkou udržitelného rozvoje regionu. Tato situace je základním impulsem pro konání již III. ročníku mezinárodní konference, kterou pořádá „Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě“ ve čtvrtek 12. září 2013 ve Společenském domě v Luhačovicích.
 
„Cílem našeho občanského sdružení je pozitivně ovlivňovat proces řešení této situace v regionu, který z hlediska ekonomické výkonnosti a sociálních podmínek má jedno z nejhorších postavení v České republice. K tomu se na občanském principu snažíme spojit neformální sílu partnerů našeho sdružení a občanů s odbornými kruhy, politickou reprezentací a výrobní sférou. Naším cílem je koncepční a dlouhodobě platné řešení současné situace. A k tomu je prostředkem rovněž tato konference,“ uvedl předseda Libor Lukáš.
 
Tuto iniciativu překračující významem hranice regionu podpořili udělením záštity i ministři dopravy ČR a SR, hejtmani Olomouckého, Moravskoslezského a Zlínského kraje, předsedové Trenčianského a Žilinského kraje, a představitelé města Púchova a Přerova, kteří zdůraznili význam vzájemné spolupráce na řešení odpovídající kvality dopravního propojení Pomoraví a Pováží a jeho přínos pro hospodářský rozvoj obou regionů. Konference se účastní ekonomičtí experti, zástupci regionu v parlamentu, volení zástupci krajů, měst a obcí, ministerstva dopravy, SFDI, SŽDC, ŘSD a zástupci výrobní sféry. 
 
Hlavním tématem konference je multimodální spojení České republiky a Slovenska v západovýchodním směru v hlavní síti TEN-T, tj. 9. železniční koridor Hranice n. M. – Horní Lideč – Púchov a především mezinárodní dálniční propojení R49/R6 Hulín – Púchov.
 
Dále je to také potřeba stabilního a předvídatelného financování rozvoje dopravní infrastruktury, významného posílení a urychlení přípravy staveb, opatření k vyčerpání prostředků EU do konce roku 2014 a efektivní využití evropských fondů v dalším období 2014 – 2020. Podporu těmto cílům nacházíme i ve zdůraznění důležitého přínosu dopravní infrastruktury na ekonomickou prosperitu regionu, který je na konferenci významně reflektován.
 
„Dočerpání prostředků z evropských fondů 2007-2013 podpořené osobní zodpovědností, stejně jako kvalitní příprava pro další období 2014-2020 musí být absolutní prioritou“, pokračuje Libor Lukáš.
 
Naše pozornost je upřena také k dokončení výstavby dálnice D1 stavbami 0136 a 0137 v okolí Přerova, rychlostní silnice R55 Otrokovice – Uherské Hradiště, silnice I/35 Valašské Meziříčí - Palačov, I/57 Obchvat Valašského Meziříčí, modernizaci železniční trati Otrokovice-Zlín-Vizovice, modernizace trati Brno-Přerov a dalších projektů, ovlivňujících rozhodujícím způsobem možnosti rozvoje našeho regionu. 
Důležité závěry konference jsou zahrnuty do usnesení jejích účastníků v tzv.“Luhačovické výzvě“ obsahující mimo jiné i doporučení vládě a ministerstvu dopravy ČR:
 
Realizovat a urychlit všechna nezbytná opatření k nápravě a řádnému dočerpání prostředků z evropských fondů OPD 2007-2013, včetně stanovení konkrétní osobní zodpovědnosti. V rámci přípravy státního rozpočtu a finančního plánu SFDI na rok 2014 bude žádoucí zohlednit potřebu kofinancování projektů z programu OPDII.
 
„Dopravní sektorová strategie“ je dokument, který by měl být „jízdním řádem“ priorit a financování výstavby dopravní infrastruktury, včetně infrastruktury našeho regionu v příštím programovém období 2014-2020. K naplnění je potřeba vytvořit podmínky legislativního, věcného i personálního charakteru umožňující urychlení a zjednodušení přípravy staveb. Zajistit dostatečný převis připravených staveb nad kapacitou jejich financování a vytvořit zásobník staveb s ekonomickým přínosem umožňujícím i po roce 2016 úspěšně konkurovat projektům ostatních zemí v mezinárodní soutěži.
 
Hledat možnosti alternativních forem financování rozvoje dopravní infrastruktury v ČR, jako dodatečného zdroje pro dosažení optimálního tempa jejího rozvoje, a definovat po tuto formu financování veřejných služeb legislativní rámec.
 
Dalším aktuálním tématem konference je rekonstrukce dálnice D1, která představuje klíčovou dopravní tepnu v ČR a má nezastupitelnou úlohu nejen v rámci dopravního propojení hlavního města s východními regiony ČR, ale i v případě mezinárodní tranzitní dopravy. „Naší snahou je apelovat na urychlenou realizaci a nutné kroky ke zlepšení organizace práce, personální posílení realizační a kontrolní fáze tohoto projektu, které nepovedou k dalším diskutabilním a mediálně vděčným tématům technických a ekonomických sporů“ doplnil Lukáš.
 
Podrobnější informace o konferenci naleznete na www.konference-morava.cz.
Další informace: Ing. Libor Žádník, výkonný místopředseda Sdružení, +420 736 166 116,
e-mail: info@infrastrukturamorava.cz, www.infrastrukturamorava.cz. 
 

Soubory ke stažení


Úvodem

Pokud bych si měl vybrat motto, které mne nejlépe vystihuje, pak jsou to dvě slova – „aktivní cesta“. Tento slogan zahrnuje v podstatě vše, co ve svém životě konám a činím.

Vždy jsem se snažil být aktivním člověkem, jsem jím i nyní a hodlám být také nadále. Pokud něco opravdu nesnáším, pak je to lidská blbost a lhostejnost. Tolik k výrazu „aktivní“. A proč „cesta“? Protože si pod ní nemusíme představit jen životní pouť, ale také pohyb a dopravu.

Svou původní profesí jsem stavař se specializací na dopravní infrastrukturu. Právě stavbám cest a zlepšování situace v oblasti dopravní infrastruktury jsem zasvětil značnou část svého profesního života. V neposlední řadě se vždy snažím najít cestu, která spolehlivě vede k cíli. Tu nejlepší cestu, která bude prospěšná i širokému okolí.

Jsem patriot a mám velmi kladný vztah k regionu, ve kterém žiju. Nehodlám někde v koutě přihlížet tomu, aby měla naše krásná Morava nálepku pohraniční oblasti. Je třeba region hospodářsky pozvednout a zajistit i v současné nelehké době lidem lepší podmínky k životu, vzdělání i práci, ale také k jejich sociálnímu, kulturnímu a sportovnímu vyžití.

pokračovat ve čtení