Vážení přátelé, fandové dopravy,
magazín Dopravní fórum přináší každoročně především bilanční shrnutí hlavních aktivit „Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě“ (SRDIM), ale také pohled na současnou situaci a předpoklady budoucího vývoje infrastrukturních projektů nejen v oblasti střední a východní Moravy.
I letos jsme pokračovali v tradici a na jaře jsme v Olomouci uspořádali již VII. ročník odborné dopravní konference Moravské dopravní fórum. Na podzim jsme se pak sešli v rámci VIII. ročníku mezinárodní konference v Luhačovicích pod názvem Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů. Na platformě těchto odborných fór jsme mohli společně diskutovat nejrůznější otázky z oblasti dopravní infrastruktury na úrovni státu, regionů, obcí a měst.
Výstupy z obou odborných setkání jsme předali představitelům veřejné správy, a to včetně premiérů a ministrů české i slovenské vlády. Úspěšné parlamentní projednání a následné schválení zákona č. 416/2009 sb. „O urychlení výstavby dopravní infrastruktury“ letošní novelou č.169/2018 sb., prospělo náladě společného setkání v Luhačovicích. Tamní atmosféra totiž byla v mnohém pozitivnější než v minulém roce, zejména co se týká pohledu na reálnost přípravy prioritních moravských projektů.
Jak však vyplynulo mimo jiné i z této konference, zásadní problémy v přípravě liniových staveb dále zůstávají v oblasti stavebního práva a zneužívání environmentální problematiky, a jsou legislativně nedořešené. I proto v mnohém ambiciózní plán MD ČR i ŘSD ČR zprovoznit do roku 2021 celkem 210 km dálnic a navíc rozestavět dalších 180 km je sice krásnou vizí, včetně koncepční podpory v rámci připravovaného „Národního investičního plánu“, avšak ani zdaleka tento počin nemůže naplnit dosavadní plán, zakotvený v Dopravní sektorové strategii II.
Podaří se nám konečně všechny bariéry a překážky postupně překonat? To je otázka a současně také úkol, který stojí především před MD ČR, ŘSD ČR, SŽD, MMR ČR, ale také před odbornou veřejností, která by měla pokračovat v tlaku na radikální úpravu stavební legislativy v ČR. Proto se i náš magazín věnuje těmto důležitým otázkám, které souvisí s přípravou projektů dopravní infrastruktury.
Environmentální problematice se v rámci přípravy staveb věnovala také „Petice za urychlení přípravy a realizace dálničních staveb D 49 a D 55“, pod níž se podepsalo bezmála 17 000 občanů z Moravy. Ti svým podpisem deklarují nejen to, že dobudování kapacitní dopravní infrastruktury si motoristická i laická veřejnost jednoznačně přeje, ale také že soustavné obstrukce ekologických aktivistů nestojí na podpoře veřejnosti, poškozují zájmy České republiky a brzdí naši konkurenceschopnost.
Petice byla projednána postupně ve všech kompetentních výborech Senátu, tj. ve Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice, následně ve Výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí, a nakonec také ve Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu. Poté byla doporučena k projednání na plenárním zasedání Senátu. Plénum Senátu tuto petici následně projednalo v říjnu 2018, přičemž ji shledalo za důvodnou a přijalo k ní doporučující usnesení (celé znění je uvedeno v další části magazínu).
Tím bylo završeno bezmála 1,5 roku trvající úsilí, které jsme touto peticí odstartovali, a které mělo za cíl sjednotit doposud „mlčící” občanskou společnost a vyslat jasný signál zákonodárcům: „Už toho máme dost – upravte zákony a zahajme realizaci prioritních dopravních projektů, na které už léta čekáme.” Věřme, že i tato naše občanská aktivita pozitivně přispěje k hledání řešení, jelikož sjednocená vůle občanů by se měla stát silným impulzem pro konání našich státních představitelů.
Bylo by však v mnohém iluzorní doufat v přijetí rychlého řešení v rámci potřebných změn stavební legislativy. Tento záměr byl sice MMR ČR avizován na rok 2019, avšak příslušná změna pojímá úpravu cca 80 souvisejících zákonů, což při současné názorové roztříštěnosti v parlamentu nedává naději na rychlé řešení. Jsem přesvědčen, že bez zásadní politické podpory, a to napříč politickým spektrem, nemůžeme v reálném čase dobudovat v ČR páteřní dopravní síť (tj. chybějících cca 750 km dálnic), ale hlavně že nebudeme schopni udržet konkurenceschopné vybavené území, podmiňující rozvoj ekonomiky státu i jednotlivých regionů. Naopak v oblasti železniční infrastruktury se daří projekty připravovat bez vážnějších komplikací, jak ostatně dokumentuje i stav přípravy projektu Modernizace a elektrizace železniční tratě Otrokovice – Zlín – Vizovice, včetně moderního Dopravního terminálu Zlín – centrum. Věříme, že pokračující příprava dalších projektů, souvisejících s modernizací železničních tratí na Moravě (např. projekt Slovácko, tj. železnice Vlárská dráha – Slovensko), umožní jejich brzké zahájení v příštích letech. Faktem však zůstává skutečnost, že v případě železničních projektů jdeme hlavně cestou modernizace a elektrizace tratí ve stávajících koridorech. Nové stopy, jako je tomu u silničních koridorů, jsou jen zřídka, což je pro investora velkou výhodou.
Snad se dočkáme i urychlení přípravy rychlých spojení, která by měla protnout Moravu od Prahy na Brno a Ostravu, a také realizace nejpokročilejšího projektu stavby Brno – Přerov. Vždyť jde o projekty životně důležité, umožňující mimo jiné ve svém důsledku i tolik potřebné podstatné zkapacitnění nákladní dopravy.
Vážení přátelé, očekávám, že letošní vydání našeho magazínu přispěje k další diskuzi o zásadních otázkách české i slovenské dopravní infrastruktury. Snažili jsme se vybrat témata, která budou zajímavá pro široký okruh našich čtenářů, a to nejen osobami autorů, ale i zaměřením odborných textů. Naším cílem je obsáhnout zásadní pohledy na problematiku dopravní infrastruktury u nás i na Slovensku. Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě chce být i nadále konstruktivním a sjednocujícím prvkem v řadě partikulárních zájmů se záměrem pomáhat a pozitivně ovlivňovat procesy a cesty, vedoucí ke zlepšení současné situace v neuspokojivém rozvoji dopravní infrastruktury. Chceme i nadále hledat společný přístup také na druhé straně hranice u slovenských kolegů, kteří se potýkají s obdobnými problémy.
K dosažení našich společných cílů nám nezbývá nic lepšího než aktivně spolupracovat. Je zkrátka potřebné, abychom všechna naše slova přetavili do skutečných činů a výsledků společné práce. Veřejnost to od nás očekává. Věřím, že i tento magazín se může stát vhodnou inspirací pro naši další společnou práci.
Závěrem mi dovolte, abych Vám všem poděkoval za spolupráci a popřál vám radostné Vánoce, pevné zdraví a mnoho úspěchů v roce 2019.
Libor Lukáš,
předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě