Křečci, nebo dálnice? Naprostá většina má jasno, legislativa se musí změnit. V Senátu se projednávala petice požadující dostavbu dvou dálnic ve Zlínském a Jihomoravském kraji.
Obě dálnice už měly dávno sloužit, ulevit městům, zvýšit bezpečnost na přetížených silnicích a pomáhat obyvatelům kraje v pohodlnějším a rychlejším dojíždění za prací. Kvůli několika jednotlivcům ale zůstávají na papíře a místo stavbařů s nimi mají práci hlavně úředníci a soudci. Řeč je o D49 a D55, dvou klíčových projektech pro rozvoj nejen Zlínského a Jihomoravského kraje. K petici, požadující jejich urychlené dokončení, se dnes v Senátu konalo VEŘEJNÉ SLYŠENÍ za účasti investora, orgánů veřejné správy i široké odborné veřejnosti.
„Opět jsme se posunuli o kousek dál v našich dlouhodobých snahách změnit legislativu tak, aby nebyly obstrukcemi stále těch samých lidí blokovány projekty, které jsou zcela nepochybně ve veřejném zájmu,“ říká Libor Lukáš, předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě.
Právě tato organizace, složená z odborníků na dopravu, zmíněnou petici iniciovala. Nakonec ji podepsalo bezmála 17 000 lidí. Jde tak o další zásadní argument, proč by se měly zákony dotýkající se budování dopravní infrastruktury zásadně změnit. Peticí se nyní budou zabývat dva důležité výbory horní komory Parlamentu České republiky.
Velmi dobré zprávy navíc v posledních týdnech přišly i od soudů, které jasně řekly, že člověk, jeho zdraví a bezpečnost stojí nad křečkem. Nejdříve Nejvyšší správní soud zamítl kasační žalobu Dětí země ve věci dálnice D1 u Přerova, aby vzápětí vydal své dlouho očekávané rozhodnutí také Krajský soud v Brně, který shodil ze stolu žalobu spolku Egeria.
„Právě nekonečné právní námitky tohoto tříčlenného spolku několik let blokují výstavbu klíčové dálnice D49, na kterou toužebně čekají tisíce obyvatel kraje,“ shrnul aktuální vývoj Libor Lukáš.
Libor Lukáš se ve výstavbě dálnic angažoval v letech 2000 až 2012 jako hejtman či člen nejužšího vedení kraje a v této aktivitě nadále pokračuje z pozice předsedy Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě.
„V minulosti se nám podařilo dovést dálnici D1 do Zlínského kraje, zprovoznit první část dnešní D55 mezi Hulínem a Otrokovicemi či připravit projekt dálnice D49. Pak přišel několikaletý útlum, kdy odpovědné samosprávy ani úřady nedokázaly najít recept na obstrukce aktivistů. Naše sdružení ale nepolevilo. Ve spolupráci s otrokovickou radnicí se nám podařilo odstranit všechny problémy a letos tak, doufejme, konečně začne výstavba jihovýchodního obchvatu města směrem k Napajedlům, tedy další část D55,“ konstatoval Libor Lukáš.
Po dálnici D55, která má spojit Olomouc a Břeclav, volají hlavně obyvatelé měst a obcí ležících v trase zcela přetížené silnice první třídy číslo 55. Zatím je v provozu 18 kilometrů z Otrokovic do Hulína.
„Jihovýchodní část obchvatu Otrokovic v délce 3,1 kilometru, která významně uleví kvítkovické křižovatce, je připravena k zahájení stavby. Úseky Napajedla – Babice – Staré Město – Moravský Písek mají dokončenou dokumentaci pro územní řízení a územní rozhodnutí, včetně výjimek zvlášť chráněných druhů živočichů. Probíhají výkupy a připravuje se dokumentace pro stavební povolení,“ shrnuje aktuální stav Libor Lukáš.
Dálnice D49 povede od dálniční křižovatky u Hulína až na slovenské hranice, kde na ni naváže dálnice do Púchova. Celá trasa je rozdělena do několika úseků, přičemž nejdále se pokročilo s tím z Hulína do Fryštáku v délce zhruba 16,5 kilometru. Stavba byla zahájena v roce 2008, následně ji ale ministerstvo dopravy zastavilo a vše bylo zakonzervováno.
„Byla provedena aktualizace dokumentace pro stavební povolení, aktualizace hlukové studie a měření. Stavba získala jako první z prioritních staveb určených vládou souhlasné stanovisko EIA. Děláme maximum pro to, aby se naplnilo přání obyvatel kraje a k Holešovu se stavbaři co nejdříve vrátili,“ uzavírá Libor Lukáš.
Foto: Jonáš Kříž