Tiskové zprávy
Zlínský kraj - 14.12.2017
Dopravní forum 2017 / Magazín SRDIM
Vážení přátelé,
opět se scházíme nad magazínem Dopravní fórum, který pravidelně vydáváme koncem roku, a který je především bilančním shrnutím hlavních aktivit Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě (SRDIM), které se dlouhodobě zabývá podporou a koordinací infrastrukturních projektů v oblasti střední a východní Moravy.
Letos jsme uspořádali již VI. ročník odborné dopravní konference „Moravské dopravní fórum“, které se uskutečnilo na jaře v Olomouci a na podzim jsme se sešli v rámci VII. ročníku mezinárodní konference v Luhačovicích pod názvem „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“. Na platformě těchto odborných fór jsme mohli společně diskutovat nejrůznější otázky z oblasti dopravní infrastruktury na úrovni státu, regionů, obcí a měst.
Výstupy z obou odborných setkání jsme předali představitelům veřejné správy, včetně premiérů a ministrů české i slovenské vlády. Projevující se skepse, která je vyvolaná pomalým tempem v přípravě prioritních projektů dopravní infrastruktury, byla citelně znát zejména na podzimní konferenci v Luhačovicích. Ve spolupráci s ŘSD ČR jsme zde prezentovali přehlednou mapu, na které jsme vyznačili projekty, které jsou systematicky blokovány tzv. ekologickými iniciativami. A pohled to byl velmi tristní jedná se o 13 důležitých projektů v ČR…
Pro zdokumentování veřejného zájmu jsme iniciovali „Petice za urychlení přípravy a realizace dálničních staveb D 49 a D 55“ (plný text petice je uveden na jiném místě magazínu). Po dosažení 10 000 podpisů bude petice předána k projednání na plenární zasedání senátu. Chceme tím dosáhnout stavu, že hlas občanů Moravy silně zazní v Parlamentu ČR a také chceme vyjádřit občanský postoj, že dobudování kapacitní dopravní infrastruktury si veřejnost jednoznačně přeje a že soustavné obstrukce ekologických aktivistů jsou pouze okrajovým názorem marginálních skupinek.
Česká legislativa bohužel umožňuje nepředvídatelné a také opakované napadání správních rozhodnutí, což ekologičtí aktivisté bohatě využívají a při tom se schovávají za zájmy veřejnosti. Proto jsme také iniciovali zmíněnou petici, abychom zdůraznili, že se nepodařilo dostatečně silně vzít v úvahu veřejné mínění a většinové názory občanů. Jako příklad uvedu přípravu dálnice D 49 Hulín-Fryšták, která je již roky přerušena kvůli chráněnému živočichovi “křečkovi polnímu” přesto, že se na této stavbě podle odborníků v současnosti vůbec nevyskytuje.
Reálný stav přípravy projektu budí dojem, že jsou spíše nadřazovány zájmy úzké skupinky ekologických aktivistů pod rouškou ochrany přírody nad ochranu a zájmy lidí žijících v okolí stavby, kteří trpí vysokou hustotou dopravy, exhalacemi, hlukem a vysokou nehodovostí. Není přece možné připustit, aby byly zveličovány zájmy křečka polního nad oprávněné zájmy lidí, žijící v této části České a Slovenské republiky.
S obdobnými problémy se potýká i projekt D 55 v oblasti „Bzenecké Doubravy“, kde se pro změnu zase vyskytuje “lelek lesní” a “skřivan lesní”, ale také se nám vyskytuje chráněný živočich v úseku dálnice D 0136 Říkovice-Přerov a příprava projektu je blokována z obdobných důvodů.
Z uvedeného přehledu mnohdy nabývám dojmu, jako by “homo sapiens” snad nebyl živočišným druhem a neměl mít stejnou ochranu jako ti, kteří jsou definováni zákonem…!? Mám tím na mysli především zákon č. 114/1992 Sb., týkající se ochrany zvláště chráněných živočichů, který ekologické iniciativy zneužívají, a výjimky, které v souladu s tímto zákonem příslušné orgány na návrh investora vydají, pravidelně napadají a v případě, že neuspějí ani u odvolacího orgánu, obrátí se na soud a tady se mění odborná tematika za hru paragrafů a procedur, které s podstatou problému prakticky vůbec nesouvisí. A tak se ekologickým aktivistům úspěšně daří blokovat řadu významných staveb a to bez jakékoliv reálné zodpovědnosti za důsledky svého počínání.
Problematiku neúměrně dlouhé přípravy bohužel nevyřeší nový stavební zákon ani nově zavedený institut tzv. „jednotného přípravné- ho řízení“. Jsem přesvědčen, že bez zásadní politické podpory ve formě zákona o definování konkrétních infrastrukturních staveb, který by pro vybrané projekty stanovil „SPECIÁLNÍ“ podmínky pro jejich přípravu a realizaci, nemůžeme v reálném čase dobudovat v ČR páteřní dopravní síť (tedy asi 750 km dálnic), ale hlavně nebudeme schopni zajistit konkurenceschopně vybavené území podmiňující rozvoj ekonomiky státu i jednotlivých regionů.
Naopak v oblasti železniční infrastruktury se daří projekty připravovat bez vážnějších komplikací, jak ostatně dokumentuje i navazující článek týkající se Modernizace a elektrizace železniční tratě Otrokovice-Zlín-Vizovice, včetně moderního Dopravního terminálu Zlín-centrum. Věříme, že pokračující příprava dalších projektů souvisejících s modernizací železničních tratí na Moravě umožní jejich brzké zahájení v příštích letech.
Vážení přátelé, očekávám, že letošní vydání našeho magazínu přispěje k další diskuzi o zásadních otázkách české i slovenské dopravní infrastruktury. Snažili jsme se vybrat témata, která budou zajímavá pro široký okruh našich čtenářů, a to nejen osobami svých autorů, ale i zaměřením odborných textů, s cílem obsáhnout zásadní pohledy na problematiku dopravní infrastruktury u nás i na Slovensku.
Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě chce být i nadále konstruktivním a sjednocujícím prvkem v řadě partikulárních zájmů s cílem pomáhat a pozitivně ovlivňovat procesy a cesty vedoucí ke zlepšení současné situace v neuspokojivém rozvoji dopravní infrastruktury. Chceme i nadále hledat společný přístup i na druhé straně hranice u slovenských kolegů, kteří se potýkají s obdobnými problémy.
K dosažení našich společných cílů nám nezbývá nic lepšího, než aktivně spolupracovat. Je zkrátka potřebné, abychom všechna naše slova přetavili do skutečných činů a výsledků společné práce. Veřejnost to od nás očekává. Věřím, že i tento magazín se může stát vhodnou inspirací pro naši další společnou práci. Pokud byste připojili váš podpis pod zmíně- nou peticí, budeme velmi rádi. Závěrem mi dovolte, abych vám všem poděkoval za spolupráci a popřál radostné Vánoce a mnoho úspěchů v roce 2018.
Libor Lukáš
předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě