Vážení přátelé,
magazín Dopravní fórum, který pravidelně vychá- zí koncem roku, je především bilančním shrnutím hlavních aktivit Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě (SRDIM), které se dlouhodobě zabývá podporou a koordinací rozvojových projektů v oblasti střední a východní Moravy. I v letošním roce jsme uspořádali dvě odborné dopravní konference – Moravské dopravní fórum, jež se uskutečnilo na jaře v Olomouci, a meziná- rodní setkání v Luhačovicích pod názvem Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů. Obě konference si za dobu své existence získaly pevné místo v kalendáři představitelů ministerstev, krajů, municipalit, zástupců podnikatelské sféry, odborníků v dopravě, poslanců a senátorů zvolených za naše regiony, stejně tak jako u partnerů ze Slovenska. Na platformě těchto odborných fór jsme mohli společně diskutovat nejdůležitější problémy dopravní infrastruktury na úrovní státu i regionů.
Výstupy z obou konferenčních akcí jsme dále komunikovali směrem k orgánům veřejné správy, a to včetně premiérů a ministrů české a slovenské vlády.
I nadále chceme pokračovat v prosazování priorit rozvoje dopravní infrastruktury na Moravě, informovat o nich veřejnost a municipality, pomáhat hledat průchozí technická řešení a podílet se na koordinaci a odstraňování největších překážek při jejich realizaci. Optimistický přístup současných vlád k investicím, zejména pak k investicím do dopravní infrastruktury, a důraz kladený na dobudování kapacitního dopravního propojení Pomoraví na české straně a Pováží na slovenské straně, vytvořil příznivou atmosféru pro postupnou realizaci páteřní silniční sítě a naplnění závěrů Dopravní politiky ČR i průběžné čerpání fondů EU v tomto programovém období.
S velkým napětím jsme v roce 2016 sledovali vývoj jednání s Evropskou komisí týkajících se aplikace zákona 39/2015. Snad se vyjednavačům dobrá věc podařila – to se však ukáže v průběhu příštích let. Je však třeba být neustále při přípravě infrastrukturních projektů ofenzivní, jelikož dosavadní zkušenosti s aktivistickým vystupováním tzv. ekologických iniciativ v průběhu přípravy staveb jsou pro nás dostatečným varováním! Naším společným cílem by mělo být dobudování dálnič- ní sítě na plánovaných asi 2 200 km do roku 2030, což by znamenalo odevzdat do provozu téměř 70km nových dálnic ročně. To je opravdu těžký úkol. Pokud se proto v příštích letech výrazným způsobem nezmění a nezjednoduší stavební legislativa, tak nám z tohoto ambiciózního cíle zbudou pouze „zbožná přání“.
Proto s optimismem i s nadějí sledujeme, jak se podaří připravit a zrealizovat 9 prioritních staveb se zvláštním režimem EIA, mezi něž patří například poslední část dálnice D1 136 Říkovice-Přerov, dálnice D49 01 Hulín-Fryšták, či D55 05 jihovýchodní obchvat Otrokovic, ale i dalších staveb v objemu 150 miliard, u kterých je nutno verifikovat proces EIA, což bude znamenat jistý dopad na očekávané termíny zahájení těchto akcí. V této souvislosti jsme nemohli nechat bez patřič- né odezvy „žalovací dopis“ ekologického spolku EGERIA (z Otrokovic), který byl adresován Evropské komisi, a to generálním ředitelům DG ENVI, DG MOVI a DG REGIO, jenž obsahoval mnoho zavádějících informací a polopravd o řešení problematiky životního prostředí v ČR – konkrétně v rámci přípravy stavby D49. Na tento zjevně destrukční akt jsme zareagovali vysvětlujícím dopisem, který jsme zaslali představitelům Evropské komise, aby v Bruselu věděli, že v ČR existují i jiné občanské spolky, které naopak výrazně podporují urychlení realizace infrastrukturních projektů (text dopisu je zveřejněn na straně 4, případně je k dispozici na www.liborlukas.cz).
V oblasti železniční infrastruktury se intenzivně věnujeme zejména stavu přípravy modernizace a elektrizace železniční tratě Otrokovice-Zlín-Vizovice a navazující problematiky výstavby nové- ho dopravního terminálu Zlín centrum. Věříme, že i pokračující příprava dalších rekonstrukcí železničních tratí umožní jejich brzké zahájení v příštích letech.
Fundamentální problém s nekonečně dlouhou dobou potřebnou k přípravě a legalizaci jednotlivých infrastrukturních projektů spočívá ve stavebních předpisech, které vůbec nepřejí očekávanému rozvoji dopravní infrastruktury u nás. Provázanost legislativy s přípravou staveb je natolik významná, že bez široké politické shody o její zásadní úpravě ve prospěch zjednodušení procesů nelze najít uspokojující řešení. Zvláště pokud chceme výrazně urychlit realizaci prioritních projektů a tím plynule odčerpat EU fondy do roku 2020. A především pak zrealizovat páteřní silniční síť do roku 2030.
Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě chce být i nadále konstruktivním a sjednocujícím prvkem v řadě partikulárních zájmů s cílem pomáhat pozitivně ovlivňovat procesy a cesty vedoucí ke zlepšení současné situace v rozvoji dopravní infrastruktury v ČR. Chceme i nadále hledat společný přístup i na druhé straně hranice u slovenských kolegů, kteří se potýkají s obdobnými problémy. Je třeba v této souvislosti zdůraznit, že máme velkou radost z toho, že existuje silná podpora dostavbě páteřní dopravní infrastruktury ze strany vlády ČR i SR, což je patrno ze společných prohlášení ze setkání vlád ve Skalici, Valticích i letos v Bratislavě.
I naše sdružení přispělo svou „troškou do mlýna“, když iniciovalo uzavření Memoranda o koordinované spolupráci při přípravě a prosazování realizace propojení regionů Moravy, Slezska a severozápadního Slovenska dopravní infrastrukturou. Stalo se tak v rámci doprovodného programu letošního ročníku mezinárodní konference Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů v Luhačovicích. Pod Memorandem, jehož cílem je urychlení přípravy a realizace dálnice D49 a D48 na české straně a rychlostní silnice R6 a R5 na slovenské straně, jsou podepsaní představitelé krajů Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínské- ho, Trenčianského, Žilinského, dále svůj podpis připojili představitelé Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje, Slovenské obchodní a prů- myslové komory v Žilině a Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě. Slavnostního aktu se jako čestný host konference zúčastnila a Memorandum podpořila velvyslankyně ČR na Slovensku paní Lívie Klausová.
Vážení přátelé, k dosažení společných cílů, kterých máme opravdu hodně, nám nezbývá nic moudřejšího, než aktivně spolupracovat na všech úrovních při hledání vhodných forem řešení pro kontinuální rozvoj dopravní infrastruktury v ČR i SR. Je zkrátka potřebné, abychom všechna naše slova přetavili do skutečných činů a výsledků společné práce. Veřejnost to od nás zajisté očekává. Věřím, že i tento magazín se může stát vhodnou inspirací pro naši další společnou práci. Jelikož se nacházíme v samém závěru kalendář- ního roku, dovolte, abych vám všem poděkoval za spolupráci a popřál radostné Vánoce a mnoho úspěchů v roce 2017.
Libor Lukáš,
předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě