Tiskové zprávy

Zlín - 27.06.2016
Pravda a mýty o Průmyslové zóně v Holešově

Pravda a mýty o Průmyslové zóně v Holešově

-----------------------------------------------------------------------------------
Autorem příspěvku je doc.ing. arch. Jiří Kotásek CSc.
-----------------------------------------------------------------------------------

Vážení poslanci a senátoři,
Vážení zastupitelé Zlínského kraje,
Vážení starostové obcí Zlínského kraje

Věc: Dopis zastupitelům Zlínského kraje, zástupcům v Poslanecké sněmovně a Senátu PČR a starostům měst a obcí ZLK

SPZ Holešov

V současné době byly zveřejněny výsledky statistiky, kde se konstatuje, že průměrná mzda v kraji je  předposlední v ČR  a počet obyvatel se průběžně snižuje. Znamená to  současné, ale i budoucí zaostávání za standardy České republiky. Jedna z nejvýznamnějších možností jak obnovit růst ve Zlínském kraji je vytvořit podmínky pro příchod nových investorů a odtraumatizovat situaci kolem Holešovské průmyslové zóny. Znamená to vytvoření nových pracovních míst, perspektivu pro absolventy všech typů škol. Společné úsilí státní správy a podnikatelské sféry i politických subjektů by mohlo vytvořit prostředí, které bude schopné se zájmovými skupinami, které brzdily dlouhodobě možnosti výstavby jednat a ve vzájemné shodě postupně vytvořit podmínky pro realizaci investičních záměrů a s tím související rozvoj kraje.

Historie vzniku a obsazování Strategické průmyslové zóny (SPZ) Holešov

Vznik průmyslové zóny Holešov, jako strategické rozvojové plochy Zlínského kraje, byl oficiálně schválen orgány regionální samosprávy již v polovině roku 2003. Toto rozhodnutí bylo motivováno zejména snahou o vytvoření podmínek pro podnikatelské aktivity, jejichž prostřednictvím se formuje konkurenceschopnost regionu jako celku. V zájmovém území mohou být realizovány kapacity lehkého průmyslu. S tím bude souviset zvýšení zaměstnanosti.

V polovině roku 2005 zařadila Vláda ČR lokalitu holešovské zóny do kategorie Strategických průmyslových zón v ČR a schválila její rozšíření s cílem připravit ji jako alternativu pro realizaci záměru společnosti Hyundai Motor Company, jejích subdodavatelů nebo jiných strategických investorů.
Celková rozloha 360 hektarů zařadila SPZ Holešov k největším připravovaným rozvojovým plochám v ČR a vzhledem k této velikosti (původně požadované automobilkou Hyundai Motor Company) byla zvolena strategie diverzifikovaného obsazení, tj. zachování ucelené plochy cca 100 ha pro strategického (zahraničního) investora a příprava vnitřní infrastruktury umožňující příchod většího počtu menších investorů s požadavky po pozemcích od 0,5 ha výše.

Jedná se tedy o rozvojovou plochu nadregionálního a nadnárodního významu, která je v návaznosti na několikerá usnesení Vlády ČR dlouhodobě připravována Ministerstvem průmyslu a obchodu, pověřenou agenturou pro podporu podnikání a investic CzechInvest a Zlínským krajem v rámci Programu na podporu podnikatelských nemovitostí. Proces obsazování SPZ Holešov započal v únoru 2010, kdy byla podepsána deklarace o porozumění s prvním investorem (společnost Pokart), který v zóně již od listopadu 2011 působí. V té době byl také správcem zóny, společností Industry Servis ZK, a.s., postaven Technologický park. Od roku 2010 dosud Zlínský kraj podepsal řadu dalších deklarací se zájemci o investice. Při jednáních se zástsupci aktivistických sdružení nám bylo sděleno jejich zvrácené stanovisko, že už padesát investorů mělo zájem v zóně stavět, ale odešli protože mají zájem pro současné  a budoucí generace chránit zdroj pitné vody.

Pozoruhodné je, že závěr prof. Říhy, experta na vodní hospodářství, konstatuje, že stanoviska Sdružení jsou zcela účelová.

Pravda je však taková, že sabotážní jednání „zelených teroristů“ jak je nazývá pan prezident, vedlo k tomu, že všichni odešli proto, že se postupně dozvídali o diversních akcích těchto spolků. Nejzásadnější problém je to, že lhůta pro vydání stavebního povolení by měla činnït   za standardních podmínek  cca 9 měsíců. Ekologičtí aktivisté účastnící se těchto řízení byli dosud schopni svévolně tato řízení úspěšně napadat a blokovat je libovolně dlouhou dobu, takže pro investory není možné reálně plánovat časový rámec investice. Jejich hlavním argument o zájmu především ochraňovat spodní vody, nemají právo dle rozhodnutí soudu využívat.

Stanovisko k ochraně vody může vydávat pouze hospodářský orgán.

Na přípravu průmyslové zóny bylo zpracováno několik materiálů od odborníků (prof. Jaromír Říha z VUT Brno, RNDr. Ladislava Sovadiny) na vodní hospodářství, které všechny dospěly k závěru, že za použití současných stavebních technologií, lze realizovat záměry investorů, které neohrozí zdroje podzemních vod a že závěry Ing. Vacka, které využívají ke své prezentaci odpůrci průmyslové zóny v Holešově, nejsou správné a jsou účelové.

Podle našich dlouhodobých zkušeností a podle schválených územních plánů Holešova a Zahnašovic lze v tomto území realizovat všechny technologie průmyslu strojírenského, textilního, gumárenské výroby a zpracování plastických hmot, elektronického, dřevozpracujícího, výroby potravin a jiných. Zajištění bezpečnosti provozu těchto technologií je možné dosáhnout současnými technickými prostředky.
Drzost s jakou jsou prezentovány názory zelených teroristů pramení pravděpodobně z neznalosti a z neúcty ke všemu, co tady bylo kdy vybudováno a co je připravováno k výstavbě.

Skupina, která využívá rozporných stanovisek Ing. Vacka zpochybňuje jakoukoliv výstavbu v průmyslové zóně Holešov a je myslím postrachem všech potencionálních investorů v holešovské zóně i v regionu Zlína.
   
Myslím, že se z jejich pohledu úspěšně daří organizovat rozpory kolem celé zóny.
Překvapuje mně záporné stanovisko pana Ing. Vacka, bývalého ředitele vodních zdrojů Holešov, který zpracoval kladný posudek na výstavbu technologického parku v Holešově.

Cituji závěry z posudků Ing. Vacka:

Z přihlédnutím k tomu, že ve stejném ochranném pásmu se nalézá prakticky celý intravilán města Holešov pod nímž přitéká větší část využívaných vod, navrhujeme na základě prostudování přírodních poměrů a projekčních podkladů stavbu technologického parku, za podmínky splnění výše uvedených opatření pro ochranu kvality podzemních vod, povolit. Navrženými technickými opatřeními je možné rizika plynoucí ze stavby a provozu technologického parku omezit na potřebnou bezpečnou míru.
Na této stavbě a jejíml provozu je pak možné ověření a dokladování možnosti koexistence průmyslové zóny a vodárenského využívání podzemních vod, která by mohla dále přispět i k aplikaci vhodných metod při dosud nedořešené ochraně vod v intravilánu města, zejména jeho dnešní průmyslové části. Přenesení výrobních kapacit do moderních, z hlediska vyloučení kontaminace vod  areálu SPZ Holešov, umožní časem vytvořit obdobně vhodné opatření ochrany vod i v prostorech starších průmyslových výrob města, jejich sanaci, utlumení nebo vymístění jako tomu bylo u rizikových objektů letiště. Na základě tohoto hodnocení lze tento závěr zobecnit na další výstavbu v průmyslové zóně Holešov.
Další stanovisko už znamená zásadní rozpor a nesouhlas s výstavbou vycházející již ze zmíněných účelových hodnocení.

Cituji závěry z hodnocení pro výstavbu  závodu Mitas:

„ Zhlediska ustanovení vodního zákona č. 254/2001 Sb. v platném znění je ochrana vodárensky využívaných vod veřejným zájmem. Připomínáme, že kvalita vody se nesmí podle ustanovení tohoto zákona nejen poškozovat, ale ani ohrožovat. V daných  přírodních podmínkách by umístění závodu MITAS v ochranném pásmu jímacího území představovalo zcela jistě nepřípustné ohrožení podzemních vod a s největší pravděpodobností hraničí s jistotou i poškození jejich kvality. Z výše uvedených důvodů umístění závodu MITAS v ochranném pásmu jímacího území Holešov nepovažujeme za možné“.

Výstavba závodu na zpracování papírových lepenek POKART, která prakticky nemůže nepříznivě ovlivnit životní prostředí je znovu hodnocena rozporně. Cituji závěr:

„Posuzovaný záměr – stavba továrny POKART, jak již ukazuje praxe, je příčinou ochuzování přírodních zdrojů podzemních vod. Podzemní vody jsou v místě stavby jímány v množství přes 300 tisíc litrů denně a odváděny bez užitku do povrchového toku-potoka Mojeny. Z výše uvedených důvodů je nutné ve smyslu vodního zákona takovéto činnosti v oblasti významných přírodních zdrojů podzemních vod zamezit a realizaci tohoto záměru poškozujícího množství i kvalitu vod zabránit“ konec citace.

Je s podivem, že jeden odborník je schopen v krátké době nahrávat skupinám, které jakoukoliv výstavbu v zóně zpochybňují, odrazují investory a nutí je k odchodu jinam. Když je to jako v případě  MITASU odchod do Otrokovic, zůstal investor v kraji. Kolik jich však odešlo jenom při zjištění o nemožnosti získat povolení k výstavbě v Holešově, lze už v současné době těžko hodnotit. Sám jsem s několika jednal a byli šokováni nepřátelským prostředím vytvářeným kolem průmyslové zóny.

Rozporná stanoviska potom využívají politické skupiny k nelítostnému boji a kopání do politických protivníků jako při minulých krajských volbách. Místo toho, aby se vytvářela atmosféra konstruktivní spolupráce s investory pro zónu v Holešově, je kolem jejího využití dlouhodobě vytvářena morální panika, nejen mezi investory, ale zároveň mezi obyvateli Zlínského kraje. Myslím, že politické programy by měly být záměřené na představu o rozvoji kraje.
Aktivty všech ve Zlínském kraji by měly být zaměřeny „pro něco“ ne proti něčemu“.
Jedním z důvodů možnosti a potřeby využívat průmyslovou zónu Holešov byla realizace dálnice.
Holešov současný škodí víc jako nová průmyslová zóna, ve které jsou vytvořeny všechny technické předpoklady pro ochranu podzemních vod a životního prostředí při realizaci nové výstavby.
Pro objektivní posouzení situace kolem průmyslové zóny je nutno se vrátit do doby, kdy se připravovala zóna pro firmu Hyundai v Nošovicích.

V předcházejícím jsem se zmínil, že se neustále setkávám s požadavky ekologických aktivistů, kteří zneužívají současné legislativy a účastní se ze zákona všech stavebních řízení prakticky po celé republice. Z negativních postojů potom čerpají finance na svou rádoby dobročinnou, ale v podstatě rozbíječskou činnost. Příkladem je pravděpodobně i podvod s posudkem na výskyt křečků v trase I/49 a rozhodnutí Ředitelství silnic a dálnic, že část peněz se bude muset vrátit (viz. MF dnes) Tak získali také 20 mil. Kč dohodou se zástupci fy Hyunday a Moravskoslezským krajem před výstavbou v Nošovicích. Přes jejich tehdejší doporučení, že jedina vhodná zóna je Holešov a Mošnov, přešli po získání těchto prostředků do sabotáže v Holešově. Činnost ekologických, zelených teroristů jak  je tituluje pan prezident, působí zlínskému kraji dlouhodobě škodu.

SPZ Holešov leží cca na 15 - 20 % široce vymezeného území spadajícího do druhého vnějšího ochranného pásma vodního zdroje, přičemž v tomto pásmu je celé město Holešov i okolní obce Všetuly, Zahnašovice, Martinice, Přílepy a Horní Lapač (viz příloha mapa ochranného pásma). Obdobných pásem je ve Zlínském kraji více a v žádném případě se nejedná o území, kde by nebyla možná nová výstavba a průmyslová činnost. V případě SPZ Holešov jsou podmínky výstavby stanoveny tak, aby nemohlo dojít k ohrožení spodních vod. Ekologičtí aktivisté si však berou II. ochranné pásmo vodního zdroje jako záminku pro své sabotážní jednání. Sepisovali petici proti výstavbě závodu na výrobu pneumatik firmy Mitas v SPZ Holešov, ale proti jejímu postavení v identickém II. ochranném pásmu v Otrokovicích nic nenamítali, stejně jako proti jiným investicím  v Holešově, mimo území SPZ, které jsou ale také situovány ve II. ochranném pásmu vodního zdroje.

Účelové argumenty o velkém riziku možného ohrožení zásobárny spodních vod jsou jedinou zbraní ekologických aktivistů.  Kromě nich účelově používají také argumenty o výskytu chráněných živočichů a rostlin. Zodpovědné orgány státní správy na úseku ochrany přírody to vždy zpochybnily. Bohužel současná legislativa je nastavená tak, že umožňuje bez jakéhokoliv postihu provádět blokaci staveb, i když jsou tyto stavby naprosto v souladu s podmínkami zajišťujícími ochranu přírody a vodních zdrojů. Ochranu vodních zdrojů stále uplatňují  přesto, že i rozhodnutím soudu k tomu nemají  zákonnou možnost. Praxe v SPZ Holešov ukázala, že snahou aktivistů je zablokovat významné stavby  a technickou infrastrukturu realizované ve veřejném zájmu. Tento zájem byl deklarován několikerými usneseními Vlády ČR i krajských zastupitelů. Tak jsou zablokovány veškeré stavby v tomto území, bez ohledu na „zelené teroristy“  deklarovanou snahu bránit pouze realizaci průmyslových staveb spadajících do kategorie těžkého průmyslu.

A obdobným způsobem postupují ekologičtí aktivisté také např. u blokování významných dopravních staveb. Jedná se o D49 napojující SPZ Holešov na dálniční síť. Ostudný problém vznikl financováním studie křečků v trase I/49. Tato ostuda a blokování výstavby, jak již bylo popsáno,  byla projednána i na společném zasedání české a slovenské vlády a komentovaná premiérem Ficem v České televizi.
Jednáním ekologických aktivistů vznikají české ekonomice (potenciálním investorům, Zlínskému kraji i státu) výrazné a prokazatelné společenské finanční škody, šplhající až do miliardových částek. Jde nejen o již vynaložené a přesně doložitelné náklady stále mařené investice přípravy SPZ Holešov a přípravy stavebních řízení investorů, ale také o ušlý HDP, který by bylo možno průběžně vytvářet v regionu. Z toho by plynuly mzdy a související záležitosti. Zároveň jde také o práci pro mnoho potenciálních dodavatelů zboží a služeb v okolí SPZ Holešov. Do celkové výše negativního dopadu na ekonomiku je třeba započítat svévolně mařený čas pracovníků veřejné správy, soudů a dalších orgánů zabývajících se opakovaně sabotážními podněty ekologických aktivistů.

Velmi závažným, dopadem jednání ekologických aktivistů, je také poškození pověsti SPZ Holešov, ale i celé České republiky v očích potenciálních investorů.

Skutečný potenciál SPZ Holešov

Potenciální zahraniční investoři  do zóny přijíždějí a probíhají s nimi jednání. Přes jimi deklarovaný zájem a pozitivně hodnocený potenciál SPZ Holešov postrádají vzhledem k dosavadnímu vývoji nezbytnou garanci jistoty přípravy a realizace stavby ve standardních lhůtách. Zde bohužel aktivity ekologických aktivistů výrazně přispívají ke skutečnosti, na kterou poté poukazují. Většinu místních zájemců o SPZ Holešov motivuje  přesun místa podnikání a získání rozvojové plochy pro další růst, generující nová pracovní místa. Příkladem  je zrealizovaná investice společnosti Pokart. Lze zde doložit min. 20 % nárůst počtu pracovníků oproti stavu před realizací investice. Fraška, která je organizována kolem jeho provozu a snaha zabránit jakémukoliv dalšímu investování je typická  pro aktivistické přístupy.
Nejvýznamnější potenciál pro růst rozvoje musí mít  příchod zahraničních investorů, kteří kromě nových technologií a jimi vytvořených pracovních pozic přinesou i nové obchodní příležitosti pro místní firmy zapojené do řetězce subdodávek. Obdobné investiční projekty v ČR a sousedních zemích ukazují, že kumulace zahraničních i tuzemských investic vytváří tlak také na rozvoj služeb, ať již přímo souvisejících nebo nesouvisejících s výrobou. Při  zaplnění SPZ Holešov bude znamenat vyšší tlak na vzdělávání, kulturu a služby.

Je zcela jisté, že postupná realizace průmyslové zóny v Holešově přinese možnost uplatnění široké škály pracovníků různých profesí od dělnických po vysoce kvalifikiované technické odborníky.
Budou zároveň připravena místa pro absolventy středních a vysokých škol,  tak aby nemuseli odcházet mimo Zlínský kraj.

Již při vzniku SPZ Holešov se počítalo s tím, že její obsazení technologicky a inovativně zaměřenými investory, v kombinaci s růstem poptávky po odborném vzdělávání a výzkumu  výrazně musí přispět ke zlepšení pověsti Zlínského kraje i zahraničí. S nárůstem ekonomických aktivit po obsazení zóny bude souviset růst životní úrovně obyvatel regionu. Příchod ekonomicky aktivních a kvalifikovaných lidí do regionu může vytvářet podmínky pro příchod dalších investic.

Současná situace a budoucí vyhlídky Zlínského kraje  nejsou z pohledu statistických ukazatelů vůbec příznivé. Již nyní se region postupně vylidňuje a dochází ke stárnutí obyvatelstva. Dle demografické prognózy Českého statistického úřadu do roku 2050 má tento trend v našem kraji výrazně sílit, dokonce nejvíce ze všech regionů ČR. Zároveň lze konstatovat, že ve Zlínském kraji je nejdražší spotřební koš.
Pokud tedy chce vláda, ministerstvo a kraj  opravdu přispět k budoucí prosperitě Zlínského kraje, je třeba vyvinout maximální snahu o to, aby se prognózovaný pesimistický scénář nenaplnil. Je třeba využít potenciálu Holešovské zóny.

Musí být vytvořeny všechny podmínky proto, aby se Holešovská zóna a Zlínský kraj mohly rozvíjet.
Musí však být orgány vlády, Czechinvestu a  kraje schopny na programu rozvoje Holešovské zóny spolupracovat. Některá stanoviska  členů vlády však nahrávají rozvoji činnosti jak říká pan prezident zelených teroristů (Ministr průmyslu ČT) Zatím vypadá situace tak, že naše zdivočelá demokracie a snaha několika  členů  aktivistických  sdružení může rozbít jakoukoliv snahu pokračovat v konstruktivních krocích při přípravě nejen infrastruktury Holešovské zóny, ale také při přípravě všech výrobních kapacit.

Jestli spolupráce všech  orgánů nevytvoří takovou situaci, aby se  situace řešila, převálcuje Zlínský kraj zóna v Bochoři a Zlín zůstane  zaostávající provincií na východních hranicích, jak říkají v Praze významného středoevropského státu Čechie.

                      Doc.Ing.arch.Jiří Kotásek,CSc.,  předseda Sdružení
                      Mgr. Milan Fritz, místopředeseda Sdružení
                      Ing. Miroslav Škrabal, místopředseda Sdružení
                      Ing.arch. František Petr, člen Sdružení
                      Ing. Jindřich Karola, člen Sdružení

Odsouhlaseno všemi dalšími členy Sdružení

Přílohy:

1.    Mapa ochranného pásma vodního zdroje, kde průmyslová zóna je pouze zlomkem území ve všech ostatních částech je možné stavět bez připomínek aktivistů. Zahrnuje celý Holešov a okolní obce
2.    Dopis panu Machovi s návrhem na spoupráci s jeho konstatováním, že spolupracovat nebude a nechce. Je zároveň zástupcem všech tří sdružení ve vztahu k soudu, které s rozvojem zóny nesouhlasí
3.    Zápis z jednání na Krajském úřadě za účasti pracovníků územního plánu Krajského úřadu, Sdružení za krásné ,Holešovsko  a Sdružení pro rozvoj Holešovské zóny. Všechny připomínky byly vysvětleny a konstatováno, že územní plány Holešova a Zahnašovic přesně děfinují možnosti výstavby Holešovské zóny.  Přesto vznikají další a další připomínky a žaloby.
4.    Rozhovor z  „Týdeníku Kroměřížska“ z 5.1.2016 s Ing.arch. Jiřím Kotáskem, předsedou Sdružení pro rozvoj holešovské zóny.

Soubory ke stažení


Úvodem

Pokud bych si měl vybrat motto, které mne nejlépe vystihuje, pak jsou to dvě slova – „aktivní cesta“. Tento slogan zahrnuje v podstatě vše, co ve svém životě konám a činím.

Vždy jsem se snažil být aktivním člověkem, jsem jím i nyní a hodlám být také nadále. Pokud něco opravdu nesnáším, pak je to lidská blbost a lhostejnost. Tolik k výrazu „aktivní“. A proč „cesta“? Protože si pod ní nemusíme představit jen životní pouť, ale také pohyb a dopravu.

Svou původní profesí jsem stavař se specializací na dopravní infrastrukturu. Právě stavbám cest a zlepšování situace v oblasti dopravní infrastruktury jsem zasvětil značnou část svého profesního života. V neposlední řadě se vždy snažím najít cestu, která spolehlivě vede k cíli. Tu nejlepší cestu, která bude prospěšná i širokému okolí.

Jsem patriot a mám velmi kladný vztah k regionu, ve kterém žiju. Nehodlám někde v koutě přihlížet tomu, aby měla naše krásná Morava nálepku pohraniční oblasti. Je třeba region hospodářsky pozvednout a zajistit i v současné nelehké době lidem lepší podmínky k životu, vzdělání i práci, ale také k jejich sociálnímu, kulturnímu a sportovnímu vyžití.

pokračovat ve čtení