„Deklaraci“ zdůrazňující potřebu koncepčního rozvoje dopravní infrastruktury jako zásadního předpokladu zvýšení konkurenceschopnosti regionu střední a východní Moravy, přijali účastníci „Moravského dopravního fóra“ které uspořádalo „Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě“ ve spolupráci s Olomouckým a Zlínským krajem a městem Přerov 7.dubna v Olomouci.
Účastníci setkání podpořili vizi stabilního a dlouhodobého finančního rámce sloužícího rozvoji dopravní infrastruktury v ČR, urychlit proces úprav stavební legislativy,aby nebránila plynulé přípravě a realizaci staveb, navýšení a soustředění investorských a projekčních kapacit. Jde především o dokončení dálnice D 1/0136 a D 1/0137, zahájení realizace rychlostní silnice R49 spojující střední a východní Moravu se sousedními regiony Slovenska, přípravu rychlostní silnice R55 v úseku Otrokovice-Staré Město-Rohatec-Břeclav, a alternativní propojení ČR v západovýchodním směru Mohelnice – Hr.- Králové rychlostní silnicí R35.
Setkání se účastnili poslanci, senátoři, vrcholní představitelé obou krajů, představitelé Ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic ČR, Správy železniční dopravní cesty a členové Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě, zástupci měst a obcí regionu, či zástupci hospodářské sféry.
"Chtěli jsme především zhodnotit dosavadní vývoj v problematice nedostatečně rozvinuté dopravní infrastruktury na střední a východní Moravě v návaznosti na závěry přijaté v tzv. „Luhačovické výzvě 2013“ na mezinárodní konferenci v září loňského roku", konstatoval předseda Sdružení Libor Lukáš.
Prioritami rezortu na Moravě jsou mimo R 52 Pohořelice – Mikulov, také dostavba dálnice D1 v okolí Přerova, zahájení stavby rychlostní silnice R 49 na Zlínsku, zajišťující přeshraniční spojení se Slovenskem a rychlostní silnice R 35 z Mohelnice směrem na Hr. Králové, sdělil přítomným ministr dopravy Antonín Prachař. Dále uvedl, že předložil vládě vypsání tendrů na 50km silnic a dálnic včetně jižní části Červenohorského sedla za cca 700 mil.Kč a řadu důležitých železničních staveb vč. urychlení přípravy žel. trati Brno- Přerov. Bez urychlené úpravy stavební legislativy, která je jednou z velkých příčin dnešního neutěšeného stavu v oblasti přípravy staveb, se však nepohneme příliš kupředu, uzavřel ministr dopravy.
Z evropských zdrojů v období 2014-2020 může ČR získat do OPD II až - 4,7mld EUR a k tomu ještě 1mld z programu CEF především na projekty zařazené do sítě TEN-T. Potřebu soustředit se na přípravu staveb a vytvořit tak předpoklady pro úspěšné čerpání této finančně významné pomoci zdůraznili ekonomický expert Petr Zahradník, a ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna..
Intenzita dopravy na dálnicích se v porovnání s rokem 1995 zvýšila na 250% a na silnicích na 200%, proto je adekvátní odpovědí na tuto skutečnost pouze rychlý a systematický rozvoj dopravní infrastruktury v ČR, která napomáhá naší konkurenceschopnosti, upozornil prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.
„Přijatou „Deklaraci“ zašleme spolu s Luhačovickou výzvou prezidentu republiky, předsedovi vlády, ministru dopravy, ministru průmyslu, předsedovi hospodářského výboru PSP ČR, ministru financí a podvýborům pro dopravu poslanecké sněmovny a senátu. V této souvislosti a v zájmu zachování kontinuity je připravován IV. ročník mezinárodní konference „Střední Morava-křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“, která se bude konat 25. 9. 2014 v Luhačovicích“,doplnil předseda Sdružení Libor Lukáš.