Tiskové zprávy

Ostrava - 08.11.2011
Na prestižní konferenci TRANSPORT 2011 prezentoval taktéž Libor Lukáš

Vybudování důležitých silnic pro Moravskoslezský a Zlínský kraj, silnice 1/11 a rychlostní komunikace R 49, by se mělo stát pro Evropskou unii prioritou při plánování a schvalování mezinárodního propojení evropských dopravních sítí do roku 2030. Shodli se na tom tento týden účastníci mezinárodní konference Transport 2011, která se konala v Ostravě. Evropská komise první návrh tohoto dokumentu pod názvem „Bílá kniha o dopravě – TEN T“ představila minulý měsíc. Moravy se týká šestý, tzv. Baltsko–Jadranský dopravní koridor. Návrh však nepočítá se zařazením žádného z důležitých dopravních koridorů na území ČR do prioritní sítě „Core Network“. Nezařazena zůstává například dálnice D 3 do Český Budějovic nebo rychlostními komunikacemi R 35z Mohelnice do Hradce Králové, či R 49 a 1/11 směřující na Slovensko. Čeští odborníci na dopravu a dopravní infrastrukturu bijí na poplach. Nedávno zveřejněný návrh Evropské komise o podobě mezinárodního propojení prioritních dopravních sítí na starém kontinentu do roku 2030 není pro Českou republiku vůbec příznivý. O finanční podporu z evropských fondů by tak přišly mnohé klíčové stavby v Čechách i na Moravě.

„Naši evropští sousedi nyní horečně lobbují, aby „Bílá kniha“ definovala a stabilizovala především jejich prioritní dopravní zájmy. Bylo to zřejmé z jejich diskusních příspěvků na konferenci. Mám intenzivní pocit, že v České republice zůstáváme pozadu,“ upozornil v rámci mezinárodní konference Transport 2011, která se konala tento týden v Ostravě, Libor Lukáš, statutární náměstek zlínského hejtmana a současně předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě. „Vlak už se rozjel a my v něm stále ještě nesedíme. Jako by nám došel dech,“ dodal.

Konference Transport 2011 se zaměřila na dopravní infrastrukturu a logistiku v širších evropských souvislostech. Jde o důležitý podnik s mezinárodní účastí, který se konal již popatnácté. Letos se jí zúčastnili zástupci ministerstev dopravy České republiky, Polska, Slovenska, Rakouska, Itálie a také zástupci Evropské unie a Řídícího výboru pro VI. Panevropský dopravní koridor.

„Početná účast zahraničních účastníků je důkazem, jakou pozornost věnují lobbingu ve prospěch vlastních zemí. Podobná aktivita směrem do zahraničí nám bohužel zatím chybí. Proto v prosazování vlastních zájmů do stěžejních dokumentů Evropské komise, například právě v oblasti klíčových dopravních staveb pro Českou republiku, zaostáváme,“ upozornil Libor Lukáš. Dodal, že hlavní roli v tom musí sehrát ministerstvo dopravy.

Letošními tématy konference byly Dopravní priority států na trase VI. Panevropského dopravního koridoru a Stav realizace výstavby dopravní infrastruktury z pohledu regionů. Zastoupeny zde byly samosprávné celky z několika evropských zemí, kromě našich krajů například z italské Friuli Venezia Giulia, rakouských Korutan, polských Gliwic a byli zde také zástupci Sdružení měst Jantarové cesty. Během konference se představily také přínosy vysokorychlostních železničních tratí pro regiony nebo možnosti připojení Moravskoslezského kraje na evropskou vodní síť. Účastníci setkání se zabývali i bezpečností silničního provozu. Kraje a příhraniční regiony na trase VI. Panevropského dopravního koridoru, který spojuje oblast Jadranu s Baltem, tedy jih Evropy se severem, od Itálie až po Polsko, se na konferenci navzájem seznámili s nejdůležitějšími projekty na svých územích a setkání sloužilo také k jejich koordinaci v rámci Evropské unie.

„Ve své prezentaci jsem účastníkům konference představil Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě a seznámil je s jeho cíli a problémy, které v rámci regionu řeší. Představil jsem jim priority, jako jsou například výstavba dálnice D1 a rychlostní silnice R49 a R55, které se protínají v našem kraji v dopravním uzlu důležitém pro celou oblast střední Moravy,“ vysvětlil Libor Lukáš.

Podle něho například mezinárodní projekt rychlostní komunikace R49/R6 umožní významné propojení silničních sítí České republiky a Slovenska. Díky tomu se zlepší také dopravní dostupnost strategické průmyslové zóny Holešov.

„Jsem proto rád, že účastníci konference význam těchto komunikací pro Moravu i Evropu pochopili a jejich výstavbu s podporou Evropské unie podpořili,“ dodal.

Mezinárodní konferenci Transport 2011 tradičně uspořádalo Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje ve spolupráci se Zlínským a Moravskoslezským krajem.

„Ta spolupráce je již letitá, velmi úspěšná a pro oba kraje prospěšná. Je důkazem, že v klíčových otázkách pro oba kraje, mezi něž bezesporu patří i budování důležitých komunikací, dokážeme táhnout za jeden provaz,“ uvedl Libor Lukáš.

Úvodem

Pokud bych si měl vybrat motto, které mne nejlépe vystihuje, pak jsou to dvě slova – „aktivní cesta“. Tento slogan zahrnuje v podstatě vše, co ve svém životě konám a činím.

Vždy jsem se snažil být aktivním člověkem, jsem jím i nyní a hodlám být také nadále. Pokud něco opravdu nesnáším, pak je to lidská blbost a lhostejnost. Tolik k výrazu „aktivní“. A proč „cesta“? Protože si pod ní nemusíme představit jen životní pouť, ale také pohyb a dopravu.

Svou původní profesí jsem stavař se specializací na dopravní infrastrukturu. Právě stavbám cest a zlepšování situace v oblasti dopravní infrastruktury jsem zasvětil značnou část svého profesního života. V neposlední řadě se vždy snažím najít cestu, která spolehlivě vede k cíli. Tu nejlepší cestu, která bude prospěšná i širokému okolí.

Jsem patriot a mám velmi kladný vztah k regionu, ve kterém žiju. Nehodlám někde v koutě přihlížet tomu, aby měla naše krásná Morava nálepku pohraniční oblasti. Je třeba region hospodářsky pozvednout a zajistit i v současné nelehké době lidem lepší podmínky k životu, vzdělání i práci, ale také k jejich sociálnímu, kulturnímu a sportovnímu vyžití.

pokračovat ve čtení